פיתוח מוצר מצליח אומר לפתח מוצר שמטרתו לענות על בעיה שהינה מוגדרת שדרוש עבורה פתרון. ככל שקהל היעד שסובל מאותה בעיה גדול יותר- ככה גדלים הסיכויים שהמוצר שנותן פתרון לבעיה יתפוס.
בכל התחום של פיתוח מוצר או פיתוח פטנטים, צריך תמיד לנתח בצורה ברורה ומפורטת מהי מהות הבעיה שאנחנו רוצים לפתור ומהם מאפייני הבעיה. כל זאת בכדי לתת פתרון יעיל לבעיה. נשאל את עצמינו:
• מי צריך את המוצר ?
• למה צריך אותו?
• כמה הלקוח הפוטנציאלי יהיה מוכן לשלם על המוצר ?
מוקדם בשלבי פיתוח מוצר או רישום פטנט צריך להגדיר מהם דרישות העבודה של אותו המוצר. צריך להגדיר מאפיינים כמו- נוחות המשתמש, צורתו החיצונית, עיצוב, עלות ייצור, ועוד. בשלבים הבאים, מציפים רעיונות ליישום הפתרון לבעיה בתהליך של סיעור מוחות. לאחר מכן בוחרים מתוכם מהו הקונספט האופטימאלי.
לאחר מכן יש לערוך סקר שוק. מה זה אומר? צריך לבדוק מה הכדאיות וצריך לפתח קונספט עסקי. השלב הזה הוא השלב הכי חשוב בתהליך של פיתוח. על סקר השוק להיות כמה שיותר מקיף, וככל שיש התקדמות- צריך לעדכן את הרעיון הראשוני וכמובן להדגיש להדגיש את ייחודיות המוצר. צריך להכין תכנית עסקית בסיסית למוצר ולהגדיר מיהו קהל היעד למוצר ומהי אסטרטגיית השיווק.
לאחר שהתגבש קונספט עסקי, אפשר להתחיל בבניית מודל של המוצר במחשב ולהוציא שרטוט ליצירת אבטיפוס. תפקיד התכנון הוא המחשת מראה המוצר וחלקיו וסיוע בייצור החלקים לאבטיפוס. על התכנון לקחת בחשבון את טכנולוגיית הייצור של חלקי האבטיפוס ושל המוצר עצמו.
בניית אבטיפוס של המוצר משמש ל: ביצוע ניסויים, הצגת המוצר למשקיעים פוטנציאליים וגיבוש צורה סופית. אם מציגים את האבטיפוס למשקיעים- כדאי מאוד לעשות זאת בצורה שהיא מקצועית ואיכותית וכמובן שיהיה כמה שיותר קרוב לתצורה הסופית של המוצר.
השלבים הבאים בפיתוח מוצר חדש כוללים:
• ניסויי היתכנות: ניסויים שמטרתם היא לבחון מהו תפקודו הכללי של המוצר והמרכיבים השונים שלו. מומלץ לצבור כמה שיותר מחזורי הפעלה על מנת לוודא אמינות של החלקים.
• שיפור חלקי המוצר ותכנון הנדסי: ככל שישנה התקדמות בשלבי הניסויים יצופו כמובן נקודות לשיפור המוצר. צריך לרכז את כל הנקודות הללו ולתת עבורן מענה הנדסי על-ידי שיפור של החלקים.
• ייצור של דגם סופי: תפקיד הדגמים הסופיים הוא לבחון את איכות תיק השרטוטים ואת יכולות המייצרים לעבוד על-פי השרטוטים.
• ניסויי שטח (מכונה גם ניסויי בטא): שבהם ייבחנו פרמטרים שונים של המוצר על ידי המשתמשי קצה שלו.
• שיפור התוכן והכנת תיק שרטוטים סופי
• הגדרת מוצר ומעבר מפיתוח לייצור
ליווי עסקי בפיתוח מוצר חדש הינו הכרחי וכדאי לפנות לחברה המתמחה בליווי בטארטאפים
קורת גג - המרכז לאדריכלות החיים והעסקים